RSSForskare vid Loma Linda University i Kalifornien genomförde nyligen en studie av köttätares och vegetarianers hälsorisker. Studien fastslog att vegetarianism kan minska risken för hjärtsjukdomar, diabetes och stroke med en tredjedel. Forskningen visar också att ”halv-vegetarianism” också har stor positiv inverkan på vår hälsa, så att dra ner på köttkonsumtionen räcker långt.
Tidigare forskning har också visat positiva effekter från en vegetarisk diet. Vegetarianer bli sällan överviktiga – något som i sin tur minskar risken för en rad överviktsrelaterade hälsoproblem.
I Sverige äter vi mycket kött, framförallt gris- och nötkött, vilket bidrar till våra överviktsproblem. I små mängder förser oss köttet med viktiga näringsämnen som protein, men det innehåller också mycket fett.
Att bli vegetarian kan vara ett bra sätt att minska sitt kaloriintag, och därmed riskerna förenade med övervikt och fetma – som typ-2 diabetes, hjärtsjukdom och vissa cancertyper. Att minska på köttintaget och öka andelen grönsaker i måltiderna kan vara en bra kompromiss, om du älskar kött för mycket för att sluta äta det!
Lämna en kommentar
Ralph är givitevis överlycklig över segern men säger själv att ha fått tillbaks sin hälsa är d....
Läs mer
Engelska studier visar att den nya supervågen från Sverige säger ifrån när du äter dina måltid....
Läs mer
Amerikanska forskare har hittat ett samband mellan antal sömntimmar och viktnedgång. Folk som ....
Läs mer
Nya siffror visar att brittiska läkare skriver ut 1,5 miljoner recept för bantningspiller per ....
Läs merAndra intressanta Nyheter
Tidig utlösning
Gå ner i vikt
Håravfall